-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49811 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا تنها عبادت خدا به نماز است؟ آيه 191 سوره آل عمران كه مي فرمايدانسان خدا را ياد مي كند هنگامي كه به پهلو خوابيده است؟ سرگذشت موسي و شبان
از راه هاي مختلفي مي شود خداوند را عبادت كرد: يكي از راه فرهنگي و علمي و اطلاع رساني به بندگان خدا، او را عبادت مي كند؛ ديگري از راه اجرايي و باز نمودن گره مشكلات خلق؛ سومي از راه رفع حوايج مادي و ارتزاق مردم؛ چهارمي از راه رفع خصومت و اختلاف بين انسان ها و قضاوت صحيح و عادلانه و... اما اين بدان معنا نيست كه وقتي مولي و ولي نعمت و خالق آدمي از روي حكمت راه خاصي را هم در كنار بقيه راه ها مشخص كرد، انسان از آن سرپيچي نمايد. اگر شخصي غير از خداوند اين راه را معين مي كرد، جاي اشكال بود كه شايد بقيه راه هاي عبادت بهتر از اين راه باشد؟ اما فرض اين است كه خود خالق حكيم در كنار بسياري از راه هاي اختياري، راه هايي الزامي هم معين نموده است و مهم ترين آنها را نماز قرار داده تا جايي كه آن را ستون خيمه دين و ملاك قبولي بقيه اعمال به شمار آورده است. براي مطالعه بيشتر ر.ك: 1- تفسير نماز،محسن قرائتي 2- پرتوي از اسرار نماز،محسن قرائتي 3- اسرار الصلاة،ملكي تبريزي 4- پرستش آگاهانه،رضوان طلب اما آيه مورد نظر شما مربوط به صفات مؤمنان است كه آنان كساني اند كه در همه احوال - چه ايستاده و چه نشسته و چه بر پهلو آرميده - خدا را ياد مي كنند و دائماً در حال تفكر در خلقت آسمان ها و زمين هستند و مي گويند: «بار خدايا اين مخلوقات را باطل نيافريده اي...»، {V(آل عمران، آيه 191)V}. پس همان طور كه ملاحظه مي كنيد مضمون آن ربطي به نفي وجوب نماز ندارد؛ بلكه نماز خود يكي از بالاترين و مهم ترين مصاديق ذكر و ياد خدا است تا جايي كه قرآن كريم مي فرمايد: {A{/Bأَقِمِ اَلصَّلاةَ لِذِكْرِي {w10-12w}{I20:14I}/}A}؛ {Mنماز را به جهت ياد من به پا دارM}». داستان موسي و شبان هم در روايت خاصي ذكر نشده؛ بلكه تمثيلي است كه مولوي براي فهماندن غرض خود به آن پرداخته و عبادت را از بُعد مغز و روح و حقيقت آن مورد بررسي قرار داده است كه البته اين امر نمي تواند مدركي براي ترك عبادت ها باشد وانگهي مولوي مورد مثال خويش را هم شباني قرار داده كه از قوانين و احكام شريعت زمان خودش هيچ آگاهي ندارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.